Isnin, 2 Januari 2012

Martabat Kah Bahasa Melayu ??

Assalamualaikum



PPSMI?? penah dengar x singkatan nie?? atau nama lain nya pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris.. aku pun antara pelajar yg mengunakan sistem nie dalam pembelajaran di sekolah dulu.. tp apa yg peliknya jadi isu pulak sistem neh?? budak sekolah x kalut, pakcik yg tinggalkan sekolah pulak buat kalut.. tambah2 isu nie dipolitikkan..

ya.. ya.. ya..
kita nk martabatkan bahasa melayu..tu aku pun tahu tapi betul ke dengan mansuhkan PPSMI neh.. bahasa melayu akan dimartabatkan.. Helo pakcik2 kt dewan rakyat yg cina tu semua cakap bahasa inggeris tak pula kita ckp nk martabatkan bahasa melayu??.. dalam tv nuh.. dato2 cakap bahasa inggeris x jd isu pun??

ini bukan caranya.. kita memundurkan sistem pembelajaran negara kita sndri.. zaman dh berubah.. banyak cara kita nk martabatkan bahasa melayu.. mcm2 lagi cara kita ada, pilihan di tangan kita.. cuma kita ja keciklah pemikiran kita pada perkara yg tak rumit.. banyak istilah2 sains yg sukar disebut apabila dialih bahasa.. istilah sains?? bkn kt malaysia ja.. itu dunia!!..

sebagai contoh, aku pernah melawat thailand beberapa kali.. kalau hampa ada perasan la.. semua siaran Tv di sana dialihkan ke bahasa thailand.. bkn sarikata tapi alih bahasa.. kalau di hatyai bolehlah cakap bahasa melayu sbb masih ada yg paham.. tapi kalau di bangkok??? bahasa melayu mmg diorg x paham.. cuba plak cakap inggeris?? LANGSUNG x paham.. sbb diorg x didedahkan dengan bahasa antarabangsa kerana memartabatkan bahasa ibunda..

Wokeh.. mmg diorang martabatkan bahasa ibunda.. tapi betul ke?? sesama diorg boleh la.. mcm mana org luar nk cakap bahasa ibunda mereka jika melancong thailand?? tak pening kepala?? silap haribulan ckp lain bagi lain.. x ke naya??.. martabatkan bahasa ibunda mmg penting tapi kena la ikot peredaran zaman..

banyak cara untuk martabatkan bahasa melayu sebenarnya.. seperti syarat lulus spm naikkan gred ke B. pendedahan kesusasteraan melayu dengan lebih mendalam.. bulan bahasa.. pesta pantun.. mcm2 lagi la.. tu pun nk aku pikir ke?? hadoii..

Bangsa Cina tentang PPSMI?? kenapa..?? seperti yang diketahui ramai kaum yang mencemburui terutamanya cina bila anak-anak melayu nie pandai2 terutamanya apabila menguasai bahasa inggeris.. kenapa cemburu?? nk bukti?? kaum cina sndri x suka bahasa melayu malah turut mahir berbahasa inggeris.. bai kalau cina jawab soalan peperiksaan dalam b.inggeris banyak yg lulus berbanding bahasa melayu.. so xda ka agenda tersembunyi?? 


budak sekolah lagi senang gunakan bahasa melayu?? mmg ada kebenaran.. tapi sampai bila?? sukar bila budak-budak luar bandar nk mempelajari subjed nie dalam bahasa inggeris.. mmg betul.. tapi smpai bila.. di peringkat IPTA nanti pun guna istilah yg sama.. so dimana ruginya?? kita bkn belajar hanya untuk lulus periksaan tapi untuk masa depan.. 


kita bandingkan dengan negara maju seperti jepun dan jerman.. tu negara maju.. kita negara membangun.. bnyk benda yg kita perlu pelajari untuk mencapai standart yang bagus mcm negara yg maju.. 


Natijahnya kita sndri yang menyukarkan dan menyulitkan perkara yg x sukar nie.. banyak lagi cara.. semua nya ditangan kita.. susah-susah dahulu, senang-senang kemudian atau senang dahulu susah kemudian?? fikir-fikirkan lah..

Tak bermakna tak guna bahasa melayu dalam sains dan matematik kita tak martabatkan bahasa kita..

4 ulasan:

Admin berkata...

memang parah bila anak bangsa
jadi bahan ujikaji..

last bloodz berkata...

Pilihan di tangan kita.. :) susah-susah lah dahulu, senang - senanglah kemudian..

Elin berkata...

Saya kurang sikit dlm bab bahasa, bahasa sy gunakan pun mostly yg telah bercampur2 @_@

last bloodz berkata...

Perlu selangkah kehadapan.. bkn mundur ke belakang